Jamtli - Valne

Vi lämnar staden och går längs Storsjöns strand på Frösön för att sedan vi upp höger mot Trefaldighetskällan. När leden sammanfaller med skidspåret vid Lövsta känns vintern fortfarande långt bort. Vi rundar Ändsjön och går grusvägen genom Vegled för att sedan korsa Rödövägen och närma oss Frösö kyrka.

Stämpeln fanns på plats vid sydöstra entren och energinivån steg igen. Vår pilgrimspass börjar få riktigt många stämplar nu. Raktsträckan på Stockevägens asfalt bjuder på "orkanvindar" och det är först då vi kommer innanför gamla F4:s grindar som vinden lugnar ner sig. Vi fortsätter rakt genom det gamla militärområdet och leden viker av åt vänster på grusvägar med bommar för biltrafik. Grusvägen blet till liten stig innan vi går på strandremsan fram till Rödöbrons fäste.

Vandringen över Rödöbron blev spännande då vinbyarna fick oss att ta ofrivilliga snedsteg. Här finns inte heller någon väggren varför det känns än mer otäckt. Väl över på andra sidan viker leden av direkt till vänster ochslingrar sig på grus/gräsväg längs Storsjönsstrand för att sedan komma högre upp genom byn Undrom och vidare fram till Rödöns kyrka.

Från Rödö kyrka vandrar vi genom Sota ut på asfaltsvägen genom byar som Trusta och Häste. Väl framme vid Vikeränget ta vi höger in på grusväg igen och bara några hundra meter in på vägen är vi framme vid en Sankt Olofskälla av hög kvalitet. Här finns stämpel på plats, källan är fint anordnad med glas att dricka vatten ur och bänkar att ta sig en rast på. Toppbetyg på denna källa och till de som håller den så fin.

Vi följer grusvägen tills de tar slut och vi går vidare på stig till Kingstamo där leden går till höger om fastigheten. Leden korsar E14 rakt över och fortsätter på grus/gräsvägar genom byn Önet och vidare ner till Vaplan där vi korsar över en träbro och går direkt höger upp på Kvarnvägen mot Fallet. Leden är väl markerad och när vi kommer upp på asfalt igen vid Valne

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)